Brownie out of the bush!

Zo gaat 'ie goed, zo gaat 'ie beter!

Mochten jullie het denken, ik ben geen genie die zijn verhalen spontaan op het internet kwakt. Ik schrijf ze in mijn blocnote, verbeter ze, verander ze. En nu zit ik op het strand te krabbelen, 50 kindjes achter me zitten tevreden te picknicken. Mama's in hun vrolijke gewaden assisterenmet luid gekraai. En ik schrijf omdat ik me op dit moment ook tevreden, of misschien moet ik eens zeggen (maar daar ben ik niet zo goed in) gelukkig ben!

Laughing

Ik hebeen schooltrip georganiseerd en het was a hell of a job, maar het is gelukt en ik ben trots op mezelf. Ik heb met kinderen in mijn armen gezwommen die nog nooit de zee hadden gezien. Het is hun eerste schoolreisje, velenzijn nog nooit het dorp uit geweest.

Helaas voor sommige kinderen geldt dit nog steeds: hun ouder weigerden omte betalenen we hebben ze huilend bij de poort achter moeten laten. Uiteraardwilde ikmet alle liefdeuit eigen zak betalen voordeze arme zielen, maar nee, dat moet ik noujuist niet doen.

Het probleem is immers niet dat de ouders het geld niet hebben (10 ct is ook voor een gambier geen fluit). Het is puur en alleen dat ze geen zin hebben om het te betalen omdat ze verwachten dat een ander het wel voor hen zal doen. En iemand moet ze uit die droom helpen, hoe hard het ook is.

Een halfdronken vader begreep dit niet en bestormde de school, klaar om te vechten met 'die toubab' (een boze, ondankbare vinger wees mijn kant op) die niet betaalt voor iedereen. Ik werk me al 2,5 maand uit de naad voor zijn kinderen, zijn dorp, hun school, maar het is niet genoeg: ze willen geld, geld, geld.

Afijn, so far voor de door sextoerisme verziekte mentaliteit hier. Hetis niet anders. Alleen in Europa.

Afgelopen maandag was het ook feest op het strand: ik heb mijn 20ste levensjaar ingeluid met woeste Afrikaanse dans, djembe'sen drums, kampvuur en een middernachtduik in de zee. Mijn gasten keken angstvallig toe, bang dat het mijn eerste en mijn laatste dag 19 jaar zou worden.

Best raar om een feest te geven met allemaal 'zwarten,' die bovendien niet echt van mijn leeftijd zijn. Normaal vier ik het met een vaste club mensen, monchoutaart en cola. Hier weten mensen niet wat 'verjaardag' inhoudt, dus ik heb 1 cadeautje geind (van Solomon) en verder geen felicitaties.

Maar de kindertjes toverden tekeningen tevoorschijn en uiteraard zat mijn inbox vol mailtjes. Bij deze: bedankt!

Bedankt voor alle reacties trouwens, en ook bedankt voor donaties die binnen zijn gekomen. Alle beetjes helpen - de kids zijneeuwig dankbaar. En de glijbaan: die is in de maak!

Greets en tot de volgende keer,

miss Africa

Reacties

Reacties

Nanda

Heeey laiverd! haha moet wel lachen om je sarcasme, ik hoor gewoon precies de toon waarop je het zou zeggen! heb je mijn smsjes trouwens ook gehad(A)? hope so! Nog steeds super wat je daar allemaa doet! Jammer dat sommigen het niet kunnen waarderen zolang er geen geld te zien is, maarja is niet anders. Dikke kus vanuit grunn en tot snel!!!

evelien

Hey brons!
goed om weer een verhaal van je te lezen! ik heb t zelfde wat nanda heeft, ik hoor het je zo zeggen:D
goed dat je niet alleen de kinderen opvoed, maar oook de ouders! ik heb nog geen mails terug gekregen van je tussenpersoon, ik check elk uur zo ongeveer mn mail. ik ben benieuwd naar de glijbaan^^
en wat geniaal dat je een schooltrip hebt georganiseerd:D
ik "spreek"/mail/heb snel weer contact met je hopelijk!
liefs,
Evy

moeders

Geweldig, Bron, een schoolreisje! Met die hummels in zee zwemmen!
Wat moet het moeilijk geweest zijn om die kinderen bij de poort te laten staan. Ik had het niet gekund, maar ik denk dat je juist gehandeld hebt. Dambisa Moyo zou trots op je zijn. (Artikel in Volkskrant vandaag: gepromoveerde Afrikaanse econome, die pleit voor afschaffing van ontwikkelingshulp: "Red Afrika, schaf de hulp af"; volgens haar houden filantropen als Bono (hoe goed bedoeld ook) en ontwikkelingshulp Afrika juist arm: "ontwikkelingshulp is een vergif. Het wakkert corruptie aan en het smoort democratie". Als ik jouw ervaringen lees, geloof ik wel dat ze gelijk heeft. Wees gerust; volgens mij doe jij niet iets dat de eigen handel en ontwikkeling van Gambia torpedeert. Dat je ze het geld niet in de schoot gooit, is wijsheid, denk ik. (Maar wel moeilijk; medelijden hebben en geld geven is toch de makkelijkste weg!). xx

Sophie

Lieve fantasische Bronwyn! Wat stoer allemaal! Dikke kus van Sophie

Roos

Wat een geweldige juf ben je toch. Dat zullen al die kinnies niet snel vergeten!

machteld

Geweldig Bronwyn, wat je allemaal voor elkaar krijgt. Ik zit met tranen in de ogen te lezen. Komt ook omdat mijn moeder ernstig ziek is. Beetje extra gevoelig dus. Je fimpje was al niet meer available, dus ik kon hem niet meer zien. Ben nog steeds heel erg trots op je en blij dat je ook even gelukkig was met je geslaagde schoolreisje.

Ompa

Lieve Bronneke. We zijn oertrots op zo'n dapper kleinkind. Dat je dat allemaal voor elkaar krijgt, practisch in je eentje. Moeder en juf tegelijk, wie doet het je na ! Ook je foto's hebben we met veel plezier bekeken. Hou je taai en blijf gezond.
Veel, heel veel liefs van ons.

Nico Benl uit Brummen ("team busje komt zo.nl")

Hallo Bronwyn! Wij kennen elkaar niet. Ik heb over jouw geweldige reis en je werkzaamheden in Madiana Village gehoord via Stichting Gambia naar School. Samen met een vriend komen wij in oktober 09 schoolmeubilair brengen vanuit Brummen (Gld). Ik werk daar op een school voor speciaal onderwijs. Wij kregen een bestelbus geschonken en gaan wij dan volladen met tafels en stoelen. Jouw ervaringen in dat schooltje zijn verschrikkelijk interessant. Ik weet niet of het mogelijk zal zijn om elkaar vóór oktober te ontmoeten - of zit je dan in Japan? Graag zou ik in ieder geval willen weten wat er op dat schooltje écht hard nodig is om ev. mee te nemen. Ik wens je nog een geweldige tijd totdat je weer verder gaat vliegen.. Heb ik dat goed begrepen? Hartelijke groet, Nico Benl

Nevil en Romi

Hoi bron! hoe gaat het nu dan? wat een prachtige verhalen heb je op je site gezet, we zijn ze net weer even allemaal bijlangs gegaan. Hier gaat het minder, wij zitten hier allebij ziekjes op bed met de laptop op schoot. ik heb de griep denk en romi heeft...wat heb jij ?uhm. liefde tekort van me mama die ook al ziek is. het gaat rond hier geloof ik.

Maar Bronwyn, hier Romi even. Ik heb echt super veel respect voor wat je allemaal met die kinderen doet en hoe je het volhoudt met al die avonturen. En het is ook mooi om te zien/horen hoeveel je met die kinderen doet en meevoelt. Nevil is een beetje dood aan het gaan, hij voelt zich echt niet lekker. Dus moet er maar een beetje voor hem gezorgd worden.

Maar wie zorgt er voor jou dan? Het lijkt echt alsof je helemaal alleen zoals jij het mooi beschreef, bergen verplaatst. Je hebt natuurlijk Solomon en uhm, van de anderen ben ik even de naam kwijt, dat is wel fijn. Maar ik wist niet dat die Afrikaanse mentaliteit zo verkloot was.. Jammer.. Maar hier komt Nevil weer.

hay Bron, ik vind het heel stoer zoals je daar te werk gaat, zoals het durven organiseren van een ouderavond waar je 100 man verwachte terwijl je wist dat die ouders niet zoveel van jou hoefde behalve je geld. en dat weg proberen te rennen bij dat wildpark :P en het schoolreisje, geweldig! maar zo zielig voor dat arme kind op de foto die niet meemocht
:( maar je hebt gelijk, als jij voor hem zou betalen, zouden ze er niets van leren.
ik moet nu stoppen denk ik, het beeldscherm begint mijn hoofdpijn weer te versterken. Ik beloof dat ik de volgende keer weer sneller een berichtje zal sturen, het ligt niet aan jou, ik ben zelf gewoon te lui op de een of andere manier om berichten te schijven, dat was bij Dylan ook zo.

veel plezier en succes nog met je schooltje !
Nevil en Romi !xxx

Marleen

Alweer zo'n mooi verhaal. Ik hoorde van Dylan dat je helemaal je draai heb gevonden daar, echt goed om te horen. Heel veel succes en plezier daar, geniet van alles. Liefs

broer

Hey bronnie!
Ik dacht dat ik al gereageerd had op dit berichtje. Heb het twee weken geleden al gelezen ofzo, maar blijkbaar is er iets niet goed gegaan! Leuk dat Marleen ook gereageerd heeft he! dat is mijn marleen trouwens he, om even verwarring te voorkomen! :) Ik ben echt zo blij dat je je draai nu echt gevonden hebt en dat je nu zelfs je reis voor de tweede keer uitgesteld hebt. Ik heb hier in Amsterdam, zoals je waarschijnlijk al wel gehoord had, ook mn draai helemaal gevonden. Leuke vriendengroep opgericht zeg maar en ben vrijwel altijd met een aantal mensen iets aan het doen! Ik ga nu eten, maar mail je binnenkort weer:)! xxx

Roos

Belde ik afgelopen weekend op, zeg ik: 'Hee nevil, is bronwyn d'r ook? (stilte) ...Of zit ze soms nog in Afrika?' Zegtie: 'Uh. Ja.' Ahum :p Dus je blijft nog even. Weet ik dat.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!