Brownie out of the bush!

10 green bottles...

Juf Toubab is begonnen!

Laughing

Het klaslokaal is af, de maan-roos-vis- kaarten zijn opgehangen en de tafel is glad gepolijst. De kids glunderen van enthousiasme elke dag, ze willen niet meer naar huis ('noh! class! class! roepen ze dan) en elke morgen als ik voet over de drempel zet, stormen ze met z'n 50-en op me af, 'bowie ajaatta' zingend (Bronwyn is gekomen), klappend in de handen, stampend met de voetjes. Eenmaal in de klas zijn ze muisstil en trekken ze met de grootst mogelijke concentratie mijn stippellijntjes over. Langzaam maar zeker veranderen hun scheve, misvormde kikkervisjes in 'a,' 'b,' en 'c's'. Solomon en Lamin probeer ik het fonetisch alfabet bij te brengen ('A: 'eej for apple doens't make sense, 'ah' for apple does') en ik probeer hen in te laten zien dat kinderen spelenderwijs meer en bovendien met plezier leren. Mijn grote gele pluche dobbelsteen doet wonderen vergeleken met hun tactiek van 'STAND UP!' om vervolgens uren achtereen de getallen op te dreunen. Ze herhalen de klanken, maar hebben geen idee wat het betekent. En nog steeds zijn er genoeg die er geen ruk van begrijpen en ook ik zit dan met de handen in het haar.

Surprised
Yell
Wij hier in het Westen zijn zoveel verder, wij lopen een eeuw voorop. Ik had een koffer vol materiaal meegenomen: oersimpele kinderpuzzels- maar een volwassene hier doet er een uur over. Prinsessenverhaaltjes- maar Solomon claimt ze vol overgave, het verhaal begrijp 'ie niet, maar de plaatjes vind 'ie mooi. Een spelletje domino: Mission Impossible. Ik zit hier met niemand (hoe hooghartig het ook klinkt) op een lijn en dat is soms best vermoeiend en vooral heel eenzaam.

Maar goed, om de grootste misstanden uit de wereld te helpen en ook in de hoop wat meer respect te winnen in het dorp (ik krijg nog regelmatig opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd als 'jij daar, witte, geef ons eten.' ) heb ik gepoogd een oudermiddag te organiseren. Ik ben langs alle compounds gegaan en een dag van tevoren heb ik nog eens aan ieder kind herinneringsbriefjes in blokletters mee gegeven. THURSDAY AT 2 !

Echter, thursday at 2 o'clock, ik stond klaar bij de poort, mijn lijstje in de hand, kwam er geen 1 ouder opdagen en zelfs Solomon bleek de hort op. De wanhoop nabij besloot ik (na 1,5 uur wachten) net weg te gaan toen er een moeder aan kwam hobbelen, baby op de rug, bananen op het hoofd. En zo druppelde een voor een de rest binnen, tot een clubje van 10. 10 van de 100, maar toch!

Tot mijn verbazing zag ik de volgende dag daadwerkelijk schoenen aan de voeten van de kids, een van mijn aanwijzingen. Anders gaat het veel te hard met die mooieEHBO doos. Ik neem aan dat ik zo, met een overdosis aan geduld (nooit gehad) en ernstig veel moeite mijn wil (altijd al gehad) toch gedaan kankrijgen voor ik wegga. De wipwap is inmiddels al gearriveerd, schommels zijn onderweg (dankjewel, opa en oma!), ook een glijbaan wil ik hebben en volgende week is het hoog tijd voor een schoolreisje naar het strand!

Cool

Oja, de volgende keer dat ik schrijf, ben ik 19 (morgen :) ). Bij de paspoortcontrole in Senegal zeiden ze ''it's a baby!'

Reacties

Reacties

Maria

Heee Brownie :)

Nou ben ik alweer lekker de eerste die reageert! XD Wat een goeie dingen doe je daar trouwens allemaal! Zelfs die ouderavond, wat een goed idee om het toch te hebben georganiseerd ook al kwamen er maar tien :)

Baaibaai Brownie, tot heel snel Xx Mary

Ps: hou je taai!

Evelien

hey Bronnie! kan ik misschien een kleine donatie doen voor de glijbaan? ik vond het weer heerlijk om je verhaal te lezen en ik kijk steeds uit naar de volgende!oja, ik ben ook al bezig met je verjaardagscadeautje^^
enne, 10 van de 100 is toch al heel wat?
KUSKUS!
Eevz

Kirsten

BRONWYN =D

Bijna thuis again...!! En kom je ook nog mee-repeteren voor a.s. zomerconcert(A) We need you.. !

Super, echt super dat je ze zo ver hebt gekregen dat ze gemotiveerd raakten! Alvast gefeliciteerd natuurlijk...

Dikke kus!
Kirsten

moeders

En maar "10 green bottles" zingen, begrijp ik... Fijn dat de kids het leuk vinden, Bron!

anna & ella

Lieve Bronwyn,
Samen hebben we zowel je ontzettend leuke verslag gelezen en de foto's bekeken. Deeply impressed, Bronny!!! Geweldig dat je zoveel resultaat bereikt. Al denk jij misschien dat het weinig is, in onze ogen is het baanbrekend. Ik denk dat wanneer er iemand anders in jouw plaats een oudermiddag had georganiseerd er wellicht niemand was komen opdagen.
Alvast HEEL HARTELIJK GEFELICITEERD MET JE 19e VERJAARDAG! En denk eraan: de juf moet natuurlijk wel trakteren.
Hou je goed, geniet van alles wat je bereikt (en dat is ongelooflijk veel) en heel veel liefs van ons beiden.

sarah

Bronwyn!
Alvast gefelicteerd natuurlijk!
Ik vind het echt leuk om je verhalen te lezen!
Vet stoer hoor, je eigen schooltje!
Liefs van Sarah

Michèle

heey bronwyn
Ik ben blij om te horen dat alles nu beetje bij beetje verbeterd. Echt ik heb zoveel respect voor je dat je dit allemaal doet:)
Alvast gefeliciteerd en een fijne verjaardag morgen!!!
xxx

Dyl

Go Bronnie!
Ik ga je morgen bellen! 's ochtends vroeg
nog voordat ik naar Amsterdam ga. We zitten nu bij Hillary, met Ines en Malte, doe gaan morgen door naar Schier. Ik moet nu eten! Toppie Bron ga zo door en enjoy

Kirsten (Bruins)

Bronnnn!
Ik vind je zo stoer! Wat knap al die dingen die je doet en regelt, je klinkt zo volwassen (ben je natuurlijk ook :P)! Liefs!!!

Caitlin

Heej Bron! Geweldig wat je allemaal doet^^ Echt, ga nog zo door je laatste weken! Je kunt bergen verzetten meid.
Xx Caitlin

Rosa

Bronnn! :D

echt cool klinken je verhalen, volgens mij ben jij daar echt goed bezig! super fijne verjaardag morgen, hoop dat je er wel wat tofs van kan maken ;)
dikke kus

Evelien

Happy Birthday to you
Happy Birthday to you
Happy Birthday dear Bronwyn,
Happy Birthday to you!

Feers geluk, lieve matjie
omdat jij verjaar
Mag die Here jou seën en nog baie jare spaar
(die laatste is een Afrikaans verjaardagsliedje als het goed is)

En natuurlijk:
Lieve Bronwyn, volgens Nederlandse tijd begint NU je geboortedag, je verjaardag, dus heel erg gefeliciteerd!
Liefs,
Evelien

Evelien

helaas, de site loopt niet gelijktijdig met mijn pc..
op mn pc was het 00.00...

Lotte Hanssen

Hallo Bronwyn! Gefeliciteerd met je verjaardag! :D Zo'n speciale verjaardag krijg je vast nooit meer! En ik geniet echt van je verhalen, je kan schitterend schrijven! Ik ben blij te lezen dat het goed met je gaat! Kan me voorstellen dat het af en toe eenzaam is, maar al met al moet het een geweldige ervaring zijn! Geniet ervan en ik blijf je volgen ;) Groetjes Lotte

Loes Jeltes

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!Wat een power bezit je en een indrukwekkende daadkracht. Ik wed dat ze je daar allemaal erg gaan missen, want je hebt zoveel voor elkaar gekregen.
Prachtig, al die foto's.
Nog een goede tijd en misschien tot ziens bij ons koor, waar je zeer welkom bent.
Liefs
Loes

Hillary

Lieve Bronwyn,

Happy Birthday! Laat je je leerlingen voor je zingen? Of heb je ze nog geen verjaarsliedjes geleerd...

Je klaslokaaltje ziet er heel gezellig uit. En je aanpak oogt zeer didaktisch verantwoord. Je bent een geboren onderwijzeres (en klusser!)
Wat vonden de ouders ervan? En Solomon?
Kun je (ook nog even snel) iemand als je opvolger inwerken?

Meid, je hebt mijn eeuwige bewondering.
Als je thuiskomt richten we een feestmaal voor je aan...

Maak het goed deze laatste weken. BIG HUG,

Hillary en de rest

floor le coultre

gefeliciteerd! en ik blijf super trots op je!!!!!!!

anna

Hallo Bronwyn,

Ik vind het fantastisch wat jij daar allemaal voor elkaar krijgt en wat zie je er leuk uit met die Rastaharen.
Leuk dat je je vertrek uitgesteld hebt, er zit vast nog wel een interessant reisje in het verschiet.

tot zaterdag/zondag

Ompa

Nogmaals van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We hadden je verhaal nog niet volledig gelezen. Geweldig wat je al bereikt bij de kids en de ouders. Hopelijk krijg je een goede opvolging. Het zou jammer zijn als weer verloren zou gaan wat jij opgebouwd hebt. Nog veel succes en plezier de laatste weken!! liefs van ons en kusjes.

Jenke

VAN HARTE GEFELICITEERD!

Super om te lezen wat je allemaal doet. Klinkt echt als een hele ervaring!!

Knuffel

Roosserr

Hee Bron, heb je wel weer zin om naar huis te gaan? :D Ik heb nu zelfs als ik de hond uit laat: wohh, hoe zou het met bronwyn gaan nu? :p Ja echt. Ik ben heel benieuwd naar je mooie/lelijke/ontroerende/vrolijke/vieze/fantastische verhalen!! En happy birthday voor jou ''SMAK''

Janita

Lieve Bronwyn
Allereerst van harte gefeliciteerd met je 19-de verjaardag.Hebben ze gezongen voor je vandaag?
Dit lijkt me een verjaardag om nooit meer te vergeten!
Wat geweldig wat je allemaal al hebt gedaan en bereikt in een relatief erg korte tijd.Super hoor en dat je de ouders van de kinderen er bij hebt betrokken kan mij als orthopedagoog uiteraard ook enorm bekoren:)
Ik heb sinds kort een jonge collega die enkele jaren geleden ook heel toevallig in Gambia is geweest en daar heeft les gegeven. Zij vertelde dezelfde soort verhalen als jij.Een leraar die in zijn klasje in slaap viel en mensen die moeilijk te motiveren waren.Het is nogmaals echt heel knap wat je met je handen,je enorme drive én geduld:),hebt bereikt.Wat is er mooier dan kinderen die er van genieten om naar school te gaan.Juist omdat je spelenderwijs met ze bezig bent! Mijn compimenten!Is er iemand die jouw werkzaamheden over kan nemen?
Nou,we lezen het vast en zeker nog.Het is ieder keer weer genieten van je verhalen.Maar met die krokodillen moet je toch echt wel oppassen hoor,wat een griezels zijn het toch.Hoewel jij er bij zit alsof het de hond van de buren is..
Geniet nog van de laatste weken,heel veel plezier en succes gewenst en een dikke knuffel van Janita

Ellen

Bronwyn, van harte, ik begrijp dat je jarig bent vandaag; mijn dochter krista ook (26) vandaag.
bijzondere dag daar in dat onontgonnen gebied, dat afrika heet. wat een hoop is er te doen, onvoorstelbaar hoe de initiatieven achter blijven endie witte vaak nodig is om een en ander in een ander daglicht te zetten. nou maar hopen dat het zich voortzet wat jij heb t bereikt. jammer dat die kolonialen er toen niet meer van gebakken hebben, de afhankeiljk van de ontwikkeling zit er nog goed in bij de afrikanen. nou , jij hebt succes geboekt, een periode voor de kinderen , al was het al voor je zelf. respect meid...

succes met afronden en terugreis. ik hoor graag je verhalen...

groet Ellen

Marleen

Allereerst natuurlijk nog van harte gefeliciteerd. Hoop dat je een fijne dag hebt gehad daar.
Je verhaal maakt wederom indruk. Wat weet je in zo'n korte tijd veel te bereiken. Ik bewonder je onverwoestbare wil en je engelengeduld.
Maak er wat moois van daar!

Liefs

janneke zewuster

Hee Bronwyn,
Je moeder heeft ons net je reismee adres gegeven, nog van harte gefeliciteerd. De opkomst op je oudermiddag is niet slecht hoor. Hier in Groningen zit ik soms samen met maar 1 ouder op een ouderbeijeenkomst. En dat is dan vaak ook nog een ouder die ik dagelijks zie. Ik vind het geweldig wat je daar doet, zou graag eens bij je in de klas willen kijken. Heel veel succes verder.

Harm Schepers

Moi Bronwyn,

Je moeder mailt me je ervaringen door. Ik vind dat je het fantastisch doet en je vertelt in een modern journalistieke mix van verslag en persoonlijk dagboek.
Leest lekker. Veel succes verder.

Dylan

Hey Bronnie, ik wilde nog even zeggen dat je foto's prachtig zijn! Echt heel mooi! Wel jammer dat ik dat mooie rastahaar niet in het echt kan zien, dat heb je zeker expres gedaan omdat je mijn dreads ook nooit in het echt hebt kunnen bewonderen!! haha. Nou geniet ervan en leer die kids van A tot Z! xxxxxxxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!