Brownie out of the bush!

Madiana

Hallo allemaal, daar in het koude noorden!

Terwijl er bij jullie, zo hoorde ik op de BBC, (natte) sneeuw valt heeft zich hier een enorme hittegolf aangekondigd, met temperaturen ruim rond de 40 graden. Gelukkig is de zee dichtbij... veel tijd om te chillen heb ik echter niet, van vroeg tot laat zijn we in de weer in het dorpje Madiana. Lesgeven aan 50 kinderen, waarvan bovendien driekwart onder de 5 jaar bleek te zijn, was een onmogelijke opgave (duh...) Daarom heb ik besloten om mijn eigen klaslokaaltje te maken (van een donkere, muffe, schimmelige en volgestouwde 3 bij 3 meter bezemkast!)

Laughing
Surprised

Ik heb alle troep eruit gegooid, de muren dichtgemetseld en geverfd, een raam en een deur erin laten zetten, de meubels ontworpen en nu ben ik bezig met de finishing touch (maan-roos-vis posters etc.) Nadat ik met de grootste moeite achter de geboorte data van de kids was gekomen, heb ik de 12 gelukkigen gekozen (de oudsten en de slimbo's) en ik ben nu net begonnen met het lesgeven. Ze kunnen nog helemaal niets: niet lezen, schrijven, tellen, kleuren... ik begin dus bij het allerbegin en stapje voor stapje, voetje bij voetje. Eigenlijk alles gaat hier zeer langzaam, je moet bergen verzetten om iets gedaan te krijgen. De mentaliteit is het probleem: men wil alles in de schoot geworpen krijgen, maar ervoor werken, afspraken maken (met mij bijvoorbeeld) en zich er vervolgens ook aan houden dat gaat er niet in.

Ik sleep de nietsnuttende vaders uit hun hutjes om ons te helpen bouwen en verven, maar slechts een enkeling geeft toe. De rest is niet uit op educatie en toekomst voor hun kroost, zij willen domweg mijn geld, of, beter nog, mijn hand (you marry me? I is good man for my wives. Yes, man. Ies cool, rastafara, man!)

Allahu Akbar voor enkele verlichte zielen zoals collega's Solomon en -nieuwe aanwinst- Lamin, die zich onverstoorbaarinzetten voor de jongste generatie: de toekomst van Afrika. Samen met hen werk ik verder tot ik het loodje leg (20 maart, heb ik nu geboekt!) En als ik in mijn klasje zie dat, al is het maar bij 1 kleine koter, het kwartje valt, dan spring ik een gat in de lucht!

Laughing

het allerbeste allemaal & tot de volgende keer

Reacties

Reacties

Anna

Hallo Bronwyn,

Wat goed van je dat je eigen initiatieven ontplooit en zo een klasje hebt samengesteld.
Waarschijnlijk kom ik 7 maart naar Gambia en hoop verder te reizen naar Senegal en Mali. We zien elkaar vast nog wel. Met Gislaine gaat het goed, ze zijn nu in Mauretanië, nog 10 dagen dan komen ze aan in Gambia.
Veel sterkte en succes met alles. hartelijke groeten Anna

floor le coultre

ik ben enorm trots op je! ga please zo door, je doet zulk goed werk!!!!!!
liefs, floor

Bert en Ineke

wat een verschil met onze reis Bronwyn!! Petje af voor al je inspanningen en initiatieven!!

We hopen heel erg dat je een vonkje van je ideeen en gedachten mag achterlaten , wat verder zal smeulen!

succes met je laatste weken daar!!

liefs uit een zonnig en onbezorgd Gisborn in Nieuw Zeeland van Ineke en Bert

Kirsten

Brownie!
Wat tof van je, keep up the good work!
Kusje!

Nanda

hey laiverd!
Wauw, goed bezig! JE kan echt trots op jezelf zijn meis! en niet met emand daar trouwen hoor! er loopt hier heus wel een leuke groningen langs pour toi;) haha, 20 maart kom je terug dus?! dan gaan we snel even een dagje plannen om bij te kletsen en vooral al jou verhalen te horen!! Misschien gaan we van de iwnter weer met zn allen, zin in!!! nog heel veel succes en sterkte op de moeilijke momenten! dikke kus nan

Evy

Bobs, je bent mijn HELDIN! echt waar!
dat 20 maart, betekent dat dat je dna terugkomt? want ik wil je dan echt een dagje claimen!^^
keep up the good work!
heeeeel veel dikke knuffels!

dyl

Ik heb al duizend keer gezegd hoe trots ik ben, dus nu plaats ik gewoon een berichtje om daar 1000 en 1 keer van te maken! en het mag nog wel 1000 keer gezegd worden. Tot gauw zussie, we mailen!! xx

Ompa

Waar haal je de moed vandaan om toch maar vol te houden ondanks alle tegenslagen. Het gaat ook zoveel anders dan jij en wij gedacht hadden. Wij wensen je ook voor de laatste maand veel sterkte en feliciteren je alvast met je verjaardag. Veel liefs van oma en opa, xxx.

anna huizing

dag schat,
ik volg je verhalen op de voet en ben onder de indruk van je doorzettingskracht !
geniet van het weer daar want hier is het echt niet te doen : kou, regen en sneeuw.
sucses met je klasje, stoom ze klaar voor Harvard !
veel liefs anna

Lissa

Wauw, stoere chick, wat een doorzettingsvermogen heb jij! Echt enorm respect! Ik zie het zo voor me hoe jij daar staat les te geven aan je kiddies, moet een schitterend gezicht zijn. Ga zo door!!
Hihi, je komt zeker speciaal voor mijn verjaardag terug he? Heel veel liefs & een dikke kus vanuit de vandaag erg grijze Domstad, Lissa

Marleen

Lieve Bronwyn,

Wauw, ik bewonder de manier waarop jij daar zoveel werk verzet. Super, echt waar. Je doet zoveel moois daar, je inzet wordt vast nog dubbel en dwars beloond :).

Liefs,
Marleen

Sarah

Bronwyn!
Superlief wat je daar allemaal doet.
Heb ik wel respect voor.
Liefs en veel succes nog!

ellen

goe joh, bronwyn, die aanpak voor een schoolklas. jij geeft het voorbeeld. die samenleving is verziekt door de kolonialen, die ze afwachtend heeft gemaakt. initiatief nemen, daaer heb je speciale guts voor nodig. die heb jij dus...

veel plezier en succes de laatste weken.

groet Ellen

moeders

Je bent 18 en je wilt wat. Veel meer dan de mensen om je heen willen en dan je omgeving toelaat. En dat in een door sextoerisme verziekte samenleving, waar op de lagere scholen, zeg je, soms kinderen worden doodgeslagen. "Jouw" kinderen moeten daar straks heen. En niemand, al helemaal geen blanke, die zich daar zorgen om maakt. Men verveelt zich, zeg je, of men sext. Geen wonder dat wanhoop en eenzaamheid je soms naar de keel grijpen. Af en toe flink brullen kan helemaal geen kwaad, maar maak je niet ook nog eens zorgen over die tranen, meis, want dan trek je het niet meer. We houden van je, heel veel! xxx

machteld

Lieve Bronwyn,
Slim dat je al geboekt hebt, want dan weet je waar je eindstreep ligt. Wat je vertelt over de totale inertie van de (meeste) mensen waar je nu bent, hoor ik ook van andere mensen die in Senegal een project hebben. Ook Lotte heeft door haar project in Ghana en vóór haar ontwikkelingsstudies in Nijmegen een heel andere kijk gekregen op wat wel en geen zinvolle ontwikkelingshulp is. Je moet wel goed aan zelfbescherming doen hoor! Geweldig dat je een hok om hebt getoverd tot klaslokaal. Ik vind je erg creatief en inspirerend. Een hele dikke zoen van Machteld.

Roos

Yes Africa, we can! Goedemiddag O'bronnerponner :) Zo te horen is het in Gambia ook tijd voor verandering. Maar wie het meest zal veranderen in de tijd dat je in Afrika bent, ben je waarschijnlijk zelf. Zorg dat het een positieve is ;) de Afrika-bril is niet overál donker. Tot spreeks in nat Groningen! :D

Ali

Jeetje mina. Wat een werk heb jij verzet ik zo'n korte tijd! Mooie foto's en wat sta jij er ook mooi op. En wat een lieve kindertjes. En die vaders.. tjsa. Wat doen de moeders eigenlijk? Veel succes, maar zo te zien heb je dat al! Dikke kus van Ali.

Paps

Ni Hao Bron, Greetings from Shanghai! Great to see that you're still alive and kicking ass down there. Your next project should be in this crazy country! Looking forward to seeing you again soon (though maybe not as soon as I had been counting on from what I hear?!). Take care, lots and lots of love and kisses.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!