Brownie out of the bush!

De grote ontgroening (tweede poging)

Hallo allemaal!

De vorige keer heeft Reismee jammerlijk gefaald, mijn verhaal was even online en toen was alles weg. Dus we proberen het nog een keer. Wat ik had willen zeggen was...

dat ik goed ben aangekomen, na wat traantjes op Schiphol (maar het viel best mee toch?). Ik stapte tot mijn verbazing samen met Yvonne Jaspers het vliegtuig in. Ik vroeg wat ze ging doen ze vertelde dat ze een programma ging opnemen en of ik anders de hoofdrol wilde spelen, maar niet heus. Nee, ze gaan hier een aflevering voor 'over mijn lijk' opnemen voor BNN. Niet erg vrolijk maar wel interessant.

De vlucht was 3 uur vertraagd en daardoor kon ik de Sahara niet zien, maar wel de lichtjes van Dakar,super mooi. Ik was ontzettend zenuwachtig tijdens de vlucht omdat ik afgehaald zou worden door Solomon, die ik alleen nog maar kende uit de mail. Maar ik herkende hem meteen, en samen met een vriend van hem ('Rastaman') crosten we weg in een jeep met reggae music uit de speakers. Ik kreeg gelijk wat afrikaanse bananen toegestopt, heerlijk!

Zaterdag zijn we naar het strand geweest, tropisch, tropisch.Heb voor het ultieme vakantiegevoel een fruitcocktail besteld met mango, meloen, papaya etc. Verder waren er vissers en afrikaanse vrouwen in kleurige gewaden. Ik hoop dat ik er foto's van kan posten op de site. (De internetcafes lopen hier wat achter....) Ik heb veel vrienden en familie van Solomon ontmoet, zoveel dat ik maar een paar namen kan onthouden. Ik kreeg mijn eerste gambiase maaltijd, een of ander rijstprutje genaamd 'soupa,' en toen we even later in de auto stapten om de markt te bezoeken voelde ik het bij elke hobbel en bobbel in de weg (en geloof mij, er zijn er veel) weer omhoog komen....we zijn de auto maar niet uitgestapt.

'S avonds heeft Sira, de zus van Solomon, patat voor ons gebakken op een gaspitje (gasfornuis of oven hebben ze niet), het duurde echt uren maar het resultaat mocht er zijn!

Naast leuke dingen heb ikook al best veel moeilijke ervaringen opgedaan in deze korte tijd. Ik denk steeds dat ik volgende week wel weer in mijn veilige bedje thuis zal liggen, maar dat is natuurlijk niet zo. Het kost me veel moeite om te wennen aan dat idee en het leven hier. ...Ik heb heimwee, ben angstig en nog altijd erg gespannen (mijn oogledenzijn sindsde take-off onophoudelijk aan het trillen...)

Alle begin is moeilijk, dus ik moet gewoon even doorzetten. Jullie berichtjes helpen me hier enorm bij, ik word echt helemaal vrolijk als ik al die reacties zie. Dankjulliewel!

Ik laat het nu even hierbij, in de hoop dat het berichtdit keer welte lezen zal zijn. Tot de volgende keer!

zonnige groetjes uit Gambia,

Bronwyn

Reacties

Reacties

Ellen

Bronwyn, te gek ,de kop is er af, wat een cultuur shock he? het is toch niet te geloven hoe de mensen daar leven... sla het op in je hoofd en kijk kijk kijk... alles, maar dan ook alles is eigenlijk anders; leuk als je zicht krijgt op de familieverbanden enzo. ik wens je veel wenplezier, duurt effe, maar na een week denk je al, oja, dat heb ik al es meegemaakt! er komt vanzelf structuur in je bestaan, heel veel plezier en ik blijf je berichtren volgen,
Ellen

mat

heey bronn,
volgens mij heeft het meeste uit jou verhaal al wel op de site gestaan, even in ieder geval. maar dat doet er natuurlijk ook helemaal niet toe. Het is leuk om het nog een keer te lezen en ik zie het goed voor me hoe je daar bent. kusjes

moeders

Eindelijk dan! Wat leuk om die foto's te zien, wat een mooi huis en wat een leuke kop heeft die Solomon! Fijn dat jullie het goed kunnen vinden samen. Hopelijk kun je je gaandeweg wat meer ontspannen; een beetje afkicken ook van het westerse gehaaste bestaan, waarin je steeds maar iets moet en elke minuut "nuttig" wilt besteden. Dat hoef je daar even niet. Moeilijke momenten zijn onvermeidelijk, maar je gaat vast je draai nog wel vinden. Wij volgen je opde voet! xxx

nevil

Hoi bron!
Ik had echt niet verwacht dat solomon zo'n huis zou hebben, op de foto's lijkt het net een villa:O! Ik zou daar nu ook wel willen zijn, maar ja, schoolschoolschool voor mij, en m'n SE-week komt er ook aan!
Dat ontspannen waar mama het over had moet wel lukken volgens mij, lekker weer, palmboompje, strand en ook nog leuke winkeltjes! Je moet inderdaad gewoon nog even uit het westerse leven stappen en je er bewust van worden dat je helemaal vrij bent!
Geniet en relaxe zo veel mogenlijk, je hebt daar alle tijd van de wereld!
xxx, nevil

Janneke

Ha die Bronwyn. Nadat ik je al uitvoerig aan de telefoon heb gehad dan nu ook je ervaringen en de leuke foto's. Wat een leuke foto van jou en Solomon. Ik herken de meeste plekjes en enkele mensen (iedereen is familie). Bij het zien van de foto's zou ik zo naar je toe willen. Ben je al naar het schooltje of de schooltjes geweest? Zoja, was het inderdaad bijna een uur fietsen. Moet op zich voor een Grunningse geen probleem zijn, toch? Geen verzwarende factoren als heuvels, wind en regens. O ja toch wel één: je hebt geen fietspaden daar en door mul zand rijden zal niet meevallen.
Ik hoop dat je je steeds meer thuis gaat voelen en dat je niet meer zo gespannen en bang zult zijn. Echt, het komt allemaal goed en je steeds meer gaan genieten.
Passen de T-shirts trouwens?
Ben benieuwd naar je volgende reisverslag. Veel liefs en doe Solomon de groeten.

Maria

Heeee Liebe Bronwyn,

Eindelijk, je verhaal staat erop! Wat een belevenissen allemaal! Ik zie je al helemaal zitten in een Afrikaanse Jeep met banaantjes in je hand met bruine haren en fladderende H&M kleren! Leuke foto van Solomon, ziet er erg vriendelijk uit. Volgens mij zorgt hij wel goed voor je!

Je wordt hier gemist trouwens hoor! Ik besefte me vandaag pas echt dat je pas een week weg bent!

Keep the spirit up Brownie :D

Kus en liefs, Maria

Maria

Die frietbak-foto is trouwens ook wel hilarisch! :D

XXX Maria

Anna

lieve bronwyn,

ik had verwacht dat je alweer terug zou zijn,
dus wat dat betreft overtref je mijn eerste verwachtingen. nee grapje ;)
ik ben blij dat je niet bent neergestort,
en je je eerste coctail alweer hebt gehad.
wat een mooie foto's heb je gemaakt, en leuk om zo snel al wat van je te horen.
geniet er maar optimaal van want voor je het weet ben je weer terug.

sucses en veel liefs

Oscar Naranjo

Lieve Bromwyn,
Ik ben er super troost op jou en ik wens je daar veel geluk? Ik weet het zeker dat je daar een leuke perioede zult meemaken, een ervaring waar je enorm van zult leren. Ciao bella, lieve meid, het ga je goed en wijs voorzichtig.
Sorry van mijn taalfouten maar je begrijp het, ik blijf nog een latino met een orange hart.
Ik hou veel van je. Tot schrijf.
Doei

Lissa

Ow Brownie! Wat een super verhaal, en die foto's! Gewoon helemaal ge-wel-dig! Inderdaad alle begin is moeilijk, maar jij bent onze dappere dodo dus je komt er wel. Het is ook zo'n cultuurshock ineens, dat is gewoon wennen.
Ik kijk uit naar je volgende verhalen! Hou je taai, meissie! Dikke knuffel & heel veel liefs, Lissa

Janita

Ha,die bronwyn,
Super dat het weer gelukt is om online te zijn.Je eerste ontgroeningsverhaal was inderdaad al snel niet meer te lezen.Ik dacht dat het aan onze computer lag,maar niet dus!Het is intussen al weer een week geleden dat we je uitzwaaiden op schiphol.Ik vind je ontzettend dapper en flink !Natuurlijk is het wennen daar ,alles is anders en vreemd.Door je verhalen en de foto's kunenn we allemaal om een hoekje meekijken.Ik vind dat erg leuk!!Ik krijg de indruk uit je verhaal dat ze erg lief voor je zijn Solomon en Sira.Ze zien er op de foto erg vriendelijk uit .Wonen ze allemaal in één huis?
Ik lees in Janneke's berichtje dat het een uur fietsen is naar school,nou dan hoef jij niet meer naar de sportschool:)!
Heb je dat nederlands meisje dat je ontmoet had in het vliegtuig nog weer gezien de afgelopen week?En dan bedoel ik niet Yvon Jaspers(wat een toeval zeg!),maar Heike of Meike?
Hé ik schreef het al in mijn vorige berichtje,maar ook dat lijkt weg en heb je misschien niet kunnen lezen:
Heel veel plezier gewenst, veel fijne ontmoetingen en een hoop inspiratie voor je toekomst!Tot mails.Liefs janita

Geoffrey

Bronwyn, wat cool dat je dit allemaal alleen en ook al voel je nu een dipje, je bent toch een henebury! die slaan zich overal doorheen;) ik heb het bij dylan gezegd en ik zeg het bij jou weer, je kent het vast wel;p:
"Don't be afraid to encounter loneliness, it's a rare opportunity to make friends with oneself"

Veel plezier en succes op je reis!

liefs,
Geoffrey

machteld

lieve bronwyn,
fijn dat de tweede poging om je verslagje te sturen wél lukte. je bent er nu alweer een hele week, dus wees maar trots op jezelf. ik ben het wel op jou. je bent er nu écht. ik wens je een hoop rust en vertrouwen toe (dat zat waarschijnlijk nog in een later vliegtuig) en blijf je met aandacht volgen.

Ompa (Deventer)

Zie je wel dat het wel goedkomt, we hebben genoten van je verhaal en foto's. Dat je in zo'n korte tijd al zoveel indrukken hebt opgedaan, fantastisch. We zien met spanning je volgende Verhalen en foto's tegemoed.
Liefs van Ompa ( oma en opa).

RS

Bah oui! Tu es là! Quel plaisir de te voir sur le meilleur continent du monde! Et quelle atmosphère! Le soleil, le chaos, les goûts, l'Afrique! Et oui, ça va être difficile des fois mais c'est comme avec l'amour: il faut faire des efforts pour obtenir des résultats extraordinaires!

Des grands bisous d'un Chnéran

Michèle

Heey bron!
blij te horen dat je goed bent aangekomen! Maf dat je Yvonne jaspers tegenkomt joh:P:P
Die heimwee trekt wel weg, en ookal zal je daar misschien een (heel) aantal moeilijke momenten beleven, ik denk dat als je straks terug bent dat je er altijd met een goed gevoel naar terug zal kijken:) geniet er nou maar van!
tot berichtens (sorry hoor:P:P)
xxx Michèle

Annie

jaaaaHH ik zéí het je.. een rastaman! alles komt helemaal in orde:D Goed overzichtelijk verhaal heb je geplaatst! het lijkt al alsof je het me gewoon aan de keuken tafel hebt zitten vertellen!! IK hoop voor je dat de spanning een beetje afneemt.. maar neem graag terapeuten rol op me ( lees: kijk maar in je mail)

há iig nooit meer boerenkool oid demotiverends als je thuiskomt!

liefs, your annie

Ronja

Brownie! Goed bezig meid! Echt, superstoer wat je allemaal beleeft, de foto's zien er geweldig uit. Over dat dipje kom je vast heen, dat is gewoon wennen, droomde de eerste 3 weken hier in Oz ook voortdurend over thuis en naar huis gaan, en Gambia is nog zo veel heftiger! Weet zeker dat je er bovenop gaat komen, geniet en have fun! Heel veel liefs van down under, ook van es!

Dyl

Hai Bron!!
Gelukkig is nu je eerste echte verhaal op internet verschenen en door die chaos op de site heb je nu toch wel meteen wat extra foto-ruimte gekregen begreep ik. Ik dacht dat het probleem in Gambia zou liggen. Die internetcafe's zullen vast niet de mac-computers zijn waar ik nu achter zit in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam! Ja ik ben nog steeds aan het leren! :( Maar ik ga ook over een weekje weg (mam, pap, weten jullie dat ook maar vast) liften naar Berlijn en maybe Praag. Ik heb je foto's nog niet gezien en lees je verhaal pas net omdat ik momenteel thuis geen internet heb. Je smsje heb ik wel ontvangen! Je klinkt opgewekt in je verhaal Bron (op het einde na, maar he:P), en uit je reacties kun je al zoveel advies halen, dat ik me nu maar stil houdt tot je volgende verhaal! Ik ga nu foto's kijken!!
XXX Dyl

Dyl

AAh!!! wat een geweldige foto's!! Super bron, wat ziet het er daar geweldig uit! Ikwilook ikwilook!!!!!
x, D
P.s. die sticker op het stuur is Bob Marley, niet Che ;)

Rosalie

Lieve Bronwyn!

Gaat alles goed met je ?
Wat een mooie foto's,
ik ben wel een beetje jalours op je !
Wat vervelend dat je zo'n heimwee hebt !

Kijk goed naar alles om je heen,
leef je uit, en geniet vooral !
Geniet van de zon, het strand, de mensen.
Wat mij altyd zo verbaast over afrikaanse mensen is :
dat ze altyd vrolijk en opgewekt zijn , ondanks dat ze niet veel hebben! Laat je lekker meeslepen in hun cultuur!
Ik vind het echt heel dapper van je !
En ik vraag me af wat je nog meer allemaal gaat beleven!
Tot je volgende verhaal !

Liefs Rosalie.

Sarah

Bronwyn!!
wat een supertof verhaal, echt leuk om te lezen!
ik hoop dat alles daar nog steeds goed gaat!?
vast wel!
het klinkt echt als een mega ervaring
vind het wel superstoer!!
nog veeeel plezier!!
Liefs en groetjes van Sarah

Agnes

Hey lieve Bronwyn,
Ik mis je nu al! Fijn dat ik via deze site nog enigzins contact met je heb! Je schrijft echt heel leuk!
Heel veel succes. Laat je (zang!)stem horen daar in Afrika!

Dikke smakzoen, Agnes

Roosboos

Heeee hallo daar globe trotter!!
Heb je mij uberpositiviteitsmail gekregen?;) Heb je wel gehoord dat ik er een liedje bij had, Aretha Franklin? :p
Echt, ik ben best wel een beetje trots op je. Je bent daar toch maar mooi, dat getuigt van een hoop stoerheid. Maar als ik je blog zo lees, bronwyn: chill. Jij cum-laude dame! Jij texel-avontuuroverlever! Jij uwe nuchterheid! Misschien moet je het een beetje over je heen laten komen, observeer die leute, du kartoffel. Wellicht voelt het een beetje alsof je geen controle over de zaak hebt, maar je bent je eigen baas en je weet het volgens mij allemaal best heel goed. Muchos plezierionios Xx Roos

Lynne en Jenny

Lieve Bronwyn, wij zin erg verheuged om iets van je te kunnen lezen. Leuk dat je daar zo aardig woordt ontvangen van de mensen. En toch, wat een grote uitdaging! Wij wensen je van harte niet alleen een goede maar ook een heel gelukkige tijd in Gambia. Liefs, Lynne en Jenny

Elisa (Maria's zusje for the record... :p)

Heej Bronwyn,

Ik dacht laat ik ook maar es een berichtje achterlaten! :)
Het is egt een vreemd idee dat je nu in afrika bent, maar wel vet cool! En ik weet zeker dat als je er straks weer weg moet gaan, dat je dan eigenlijk niet terug wilt... :p
Nou, ik hoop dat je nog veel leuke dingen gaat doen!
X Elisa.

Bert en Ineke

goed om te lezen dat je een veilige reis hebt gehad; vertrouw er maar op dat het goed komt! het vertrouwen zit in jezelf, soms een beetje verstopt: je kunt het!
Veel liefs uit Invercargill (regen en koud!!)
We wensen je alle goeds toe!

liefs vam Bert en Ineke

Marleen

Fijn om te lezen dat je een goede reis hebt gehad. De foto's zijn fantastisch en je eerste indrukken zijn leuk om te lezen. Hopelijk vind je snel je draai daar en ga je een hoop mooie dingen tegemoet!

Liefs

ANnie

ben je al bruin?? ;)

love You!

xx Annie V ( voor de duidelijkheid :P)

Ellen

Bronwyn, fantastish verhaal van je.... "hard work " begrijp ik , ze hebben echt nix he... hee l goed wat je voor ze kunt betekenen. je foto's zijn bijna allemaal prijswinnaars, geeft goed beeld van hoe het is. Fijn dat je tussenuit kan naar senegal, dan wordt het beeld breder, je kunt niet steeds zoveel kids bezig houden toch... ik heb respect voor je hoe je het doet... groet, succes en plezier

ellen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!